EtusivuVuosia, sävellyksiäUuno KlamiBibliografiaUuno Klami -seuraKuvagalleriaAjankohtaistaLinkitYhteystiedot
 

Vuosia, sävellyksiä

Elämää

Sävellyksiä

1940

1940

Palelluttaa helmikuussa Karjalan kannaksella varpaansa ja saa sairaalahoitoa.
Musiikkia elokuvaan Jumalan myrsky

1941

1941

Suomenlinna-alkusoiton kantaesitys Tor Mannin johtamassa Ruotsin radion sinfoniaorkesterin konsertissa Tukholmassa 21.3.

Sodan alettua jättää 20.6. Lyökissä, Uudenkaupungin saaristossa sijaitsevan kesäpaikan. Jatkosodassa 1941–1942.

Siniruusu, Miehet meren

1942

1942

Kotiutus jatkosodasta helmikuussa 1942. Väestönsuojelutehtäviä Helsingissä Lallukan korttelissa.

Talkoomarssi, Rauma-marssi, musiikkia elokuvaan Yli rajan

1943

1943

Toivo Haapasen johtama 3. sävellyskonsertti 29.10. Ohjelmassa Kalevala-sarjan lopullinen, viisiosainen 2. versio, viulukonserton 1. versio ja Opernredoute. Helsingin kaupunginorkesterin solistina Anja Ignatius. Uuden Suomen Yrjö Suomalainen kirjoittaa: ”Täysi yliopiston sali ja innostus suuri, monen monia esiinkutsumisia ja upeita kukkatervehdyksiä. Vakuuttavana esimerkkinä kaikki tämä siitä, että Klami on ’läpilyönyt’ mies.”

Lavastaja ja tekstiilitaiteilija Regina Backberg aloittaa oman suunnitelmansa mukaisesti libreton ja lavastusluonnoksien tekemisen balettia varten.

1930–1933/1943

Kalevala-sarja, viisi sävelkuvaelmaa Kalevalasta

1944

1944

Regina Backberg lähettää Klamille Lyökkiin balettilibreton alkuversion, jonka perusteella syntyy sittemmin Pyörteiden keskeneräiseksi jäävä musiikki.

Suomen Kulttuurirahaston 150.000 markan palkinto.

Sarjan Sérénades espagnoles kantaesitys 1.12. Martti Similän johdolla Helsingin kaupunginorkesterin konsertissa.

Sérénades espagnoles, Joen rannalla, alkusoitto Kuningas Lear

1945

1945

Vastaperustetun Suomen Säveltäjät ry:n johtokunnan jäsen 1945–1947.

Sinfonia nro 2, musiikkia näytelmään Tuhlaripoika

n. 1945

Humoresque, Chanson triste

1946

1946

4. sävellyskonsertti 15.12. 1946 Konservatorion (nyk. Sibelius-Akatemian) salissa Toivo Haapasen johdolla. Helsingin kaupunginorkesterin ohjelmassa Tšeremissiläinen fantasia sekä 2. sinfonian ja Kuningas Lear -alkusoiton kantaesitykset. ”Klamin rehevänä pursuava orkestraalinen näkemystapa tuottaa kuulijalle välistä vaikeuksia seurata ’punaista lankaa’”, Väinö Pesola kirjoittaa sinfoniasta. Sinfonian sisältämä viittaus marssisävelmään ”Kauan on kärsitty vilua ja nälkää” herättää ihmetystä.

Kesämökki Virolahden Kujaholmin saareen valmistuu.

Sibelius-rahaston 50.000 markan apuraha.

Pyöräilijä, Sarja pienelle orkesterille, musiikkia näytelmään Veren häät

 1946–1948

Aurore boréale Revontulet

1947

1947

Kalevalaseuran työjäsen.

Karjalainen tori

n. 1947

Musiikkia näytelmään Keisari Jones

1948

1948

Orkesterifantasian Aurore boréale (Revontulet) kantaesitys Jussi Jalaksen johdolla Helsingin kaupunginorkesterin konsertissa 5.11.

1949

1949

Suomen Nykymusiikkiseuran perustajajäsen.

Alkusoiton Karjalainen tori kantaesitys 18.2. János Ferencsikin johdolla Helsingin kaupunginorkesterin konsertissa, jossa myös Erik Bergmanin ja Nils-Eric Ringbomin teoksia.

Syksyllä puoli vuotta kestävälle matkalle Pariisiin. Lähettää Helsingin Sanomille kaupungin musiikkielämää käsitteleviä kirjeitä, joissa mm. pohtii balettisävellyksen kysymyksiä ja tekee huomioita Messiaenin ja Jolivet’n musiikista.


1950

1950

Sibelius-rahaston 100.000 markan apuraha.

50-vuotisjuhlakonsertin ohjelmassa 22.9. alkusoitto Suomenlinna, 2. pianokonserton kantaesitys ja Kalevala-sarja. Helsingin kaupunginorkesterin kapellimestarina Jussi Jalas ja solistina Timo Mikkilä. Joonas Kokkonen kirjoittaa Kauppalehdessä: ”Hän ei ole jäänyt paikoilleen, ei ole tyytynyt kerran valtaamaansa alueeseen, vaan pyrkinyt aina uusiin tuloksiin kuitenkin pohjimmaltaan omalle itselleen uskollisena pysyen.”

Konsertto pianolle ja jousiorkesterille nro 2

1951

1951

Kalevala-sarjan painettu partituuri ilmestyy Fazerin Musiikkikaupan kustantamana.

Sibelius-viikolla Radio-orkesterin konsertissa 20.6. Kalevala-sarjan osat ’Kevään oras’, ’Terhenniemi’ ja ’Sammon taonta’ Nils-Eric Fougstedtin johdolla.

All’Ouvertura

1952

1952

Sibelius-rahaston 100.000 markan apuraha.
Laulelma

1953

1953

Helsingin kaupunginorkesterin yleisö äänestää Klamin kaikista säveltäjistä seitsemänneksi ja suomalaisista säveltäjistä Sibeliuksen jälkeen toiseksi suosituimmaksi.

Sibelius-viikolla 11.6. Vipusessa käynti Helsingin kaupunginorkesterin konsertissa. Johtaja Tauno Hannikainen.

Haminan laulu

1953–1954

Konsertto viululle ja orkesterille (2. versio), Tema con 7 variazioni e Coda per violoncello ed orchestra

1954

1954

Toinen palkinto Suomen Kulttuurirahaston konserttosävellyskilpailussa teoksella Tema, 7 variazioni e coda sellolle ja orkesterille.

Viulukonserton 2. version kantaesitys Helsingin kaupunginorkesterin konsertissa 9.4. Kapellimestarina Heinrich Hollreiser ja solistina Anja Ignatius.

Sibelius-viikolla 11.6. Kalevala-sarja Helsingin kaupunginorkesterin konsertissa. Johtaja Tauno Hannikainen.


1955

1955

Sello–orkesteri-teoksen Tema, 7 variazioni e coda kantaesitys 7.10. Helsingin kaupunginorkesterin kapellimestarina Tauno Hannikainen ja solistina Esko Valsta.

Sibelius-viikolla 14.6. Kuningas Lear -alkusoitto Helsingin kaupunginorkesterin konsertissa. Johtaja Tauno Hannikainen.

Laulu Kymelle

1956

1956

Sijoittuminen Aarre Merikannon kaksoisvoiton jälkeen kolmanneksi Suomen Kulttuurirahaston sävellyskilpailussa teoksella Laulu Kuujärvestä Yrjö Jylhän runoon.

Jäämien laulu, Laulu Kuujärvestä

1957

1957

Laulun Kuujärvestä kantaesitys Suomen Kulttuurirahaston vuosijuhlassa 27.2. ja ensimmäinen konserttiesitys Helsingin kaupunginorkesterin julkisessa konsertissa 8.3. Kapellimestarina Tauno Hannikainen ja solistina Matti Lehtinen.

Neuvostoliiton Säveltäjäliiton 2. yleiskokouksessa Moskovassa Suomen valtuuskunnan mukana. Kirjoittaa Helsingin Sanomissa 13.4. ilmestyneen ja kohua herättäneen raportin. Toteaa Neuvostoliiton säveltäjäliiton pääsihteerin, Tihon Hrennikovin puheesta: ”Se oli perusteellisimpia ja monisanaisimpia selontekoja mitä yleensä joutuu kuulemaan. Hrennikovin esitys kesti yli kolme tuntia ja oli se jo sinänsä poikkeuksellisen puhujataidon näyte. Puhetta tuli niinkuin virran vettä. Esityksensä jälkeen herra Hrennikov näytti hieman kalvenneelta ja katsannoltaan harhailevalta, mutta muuten varsin hyväkuntoisen näköiseltä. – – Vallassa olevalle n.s. sosialistiselle realismille puhuja oli yksinomaan myönteinen ja antoi varauksettoman tunnustuksen tätä suuntausta edustavalle musiikille.”

Laulu Kuujärvestä Sibelius-viikolla 14.6. Radion sinfoniaorkesterin konsertissa. Johtaja Jussi Jalas, solisti Kim Borg.

Pieni sarja

(1944–)1957–1960

Pyörteitä

1958

1958

Suomen Säveltäjät ry:n johtokunnan jäsen 1958–1961.

Voitto Wihurin ooppera- ja balettisävellyskilpailun balettisarjassa Pyörteiden 1. näytöksen pianopartituurilla.


1959

1959

Nimitys Suomen Akatemian jäseneksi 8.5.

Helsingin Sanomien hopeinen Sananvapauden mitali.


1960

1960

Kohtauksia baletista Pyörteitä kantaesityksenä Radion sinfoniaorkesterin konsertissa 5.4. Johtaja Jussi Jalas.

All’Overtura, viulukonsertto (2. versio) ja Kalevala-sarja 20.9. Tauno Hannikaisen johtaman Radion sinfoniaorkesterin toteuttamassa 60-vuotisjuhlakonsertissa. Solisti Ion Voicu.

Psalmuksen ”löytäminen” 13.12. Radion sinfoniaorkesterin, Radiokuoron ja Eteläsuomalaisen Osakunnan Laulajien konsertissa Ulf Söderblomin johdolla. Solistit Marja Eskola ja Matti Lehtinen.

1960–1961

Kultasauvallinen

1961

1961

Kalevalaseuran 1. varapuheenjohtaja 1961.

Viimeinen valmistunut sävellys, Kauppakorkeakoulun promootiokantaatti Kultasauvallinen P. Mustapään tekstiin, saa promootiossa 19.5. kantaesityksensä. Tauno Hannikaisen johtaman Helsingin kaupunginorkesterin ja Akateemisen Laulusolisteina Marja Eskola ja Kari Nurmela.

Saapuu kesänviettoon Virolahdelle, jossa kohtaa kuoleman 29.5.

© Helena Tyrväinen