EtusivuVuosia, sävellyksiäUuno KlamiBibliografiaUuno Klami -seuraKuvagalleriaAjankohtaistaLinkitYhteystiedot
 

Vuosia, sävellyksiä

Elämää

Sävellyksiä

1920

1920

Opintoja – nyt myös sävellyksessä Erkki Melartinin johdolla – Helsingin musiikkiopistossa syyslukukaudesta alkaen 1920 kevätlukukauden 1921 loppuun.
Sonaatti c-molli viululle ja pianolle (keskeneräinen), Sonaatti alttoviululle ja pianolle b-molli

1921

1921

Ensimmäinen osa sonaatista alttoviululle ja pianolle esitetään musiikkiopiston oppilasnäytteissä 17.5.
Täysi-ikäiseksi tultuaan myy kotitalonsa Klamilassa.
Prélude (Valse quasi caprice)

1922

1922

Opintoja Helsingin musiikkiopistossa kevätlukukaudesta 1922 alkaen kevätlukukauden 1924 loppuun. Pianokvartetto esitetään musiikkiopiston oppilasnäytteissä 24.5. ja opiston konsertissa Helsingin yliopiston juhlasalissa 14.11. Suomen Sosialidemokraatissa Väinö Pesola kutsuu Klamia musiikkiopiston lahjakkaimmaksi sävellysoppilaaksi.
Pianokvartetto D-duuri, Ad Tarquatum
1922–1923 (?)
[Pianokvintetto]

1923

1923

Pianokvintetto esitetään musiikkiopiston oppilasnäytteissä 25.5.
Ravintolapianistina mm. Imatran valtionhotellissa, missä tutustuu Toini Nykäseen.
[”Kääpiötragedia”]

1924

1924

”Kääpiötragedia”, sarja jousikvartetille, esitetään musiikkiopiston toverikunnan sävellysmatineassa 30.3.
Saa keväällä matka-apurahan Rafael Ahlströmin rahastosta. Matkustaa keväällä tai alkukesästä noin vuoden kestäneelle opintomatkalle Pariisiin. Asuu latinalaiskortteleissa, käy konserteissa, tutkii partituureja ja saa ehkä jonkin verran ohjausta sävellyksessä.
Barcarole pianolle/orkesterille, [Habanera pianolle, orkestroitu 1926]
1924–1925
1. pianokonsertto Une nuit à Montmartre

1925

1925

Tammikuussa sairaana. Pariisilaisen musiikkielämän provokatiivinen ”skandaalimenestys”-periaate tulee tutuksi. Paluu Helsinkiin toukokuussa 1925. Myöhemmin lausuu Pariisin-oleskelustaan: ”Venäläiset modernistit, kuten Prokofjev ja Stravinski, uusi espanjalainen musiikki, ravistivat minua niin että tuntui.” Ravel-ihailu muodostuu elinikäiseksi.
Helsingin musiikkiopiston päästötodistus on päivätty 1.11.1925.
Joulukuussa alokkaaksi Viipuriin, Karjalan Kaartin rykmenttiin.
Keinulaulu & Polka, [Kohtauksia nukketeatterista pianolle, orkestroitu 1931], [Jota pianolle, orkestroitu 1933]

1926

1926

Asepalvelus. Maaliskuussa siirto rykmentin soittokuntaan. Vapautuu 1.12.
Habanera orkesterille (perustuu vuoden 1924 pianoversioon)

1927

1927

3000 markan sävellyspalkinto Hjalmar Pesosen rahastosta.
Karjalainen rapsodia syntyy.
Karjalainen rapsodia

1928

1928

Habanera soitetaan 22.1. Helsingin kaupunginorkesterin konsertissa Toivo Haapasen johdolla ensimmäisenä Klamin julkisesti esitettynä orkesterisävellyksenä.

Menestyksekäs, jopa sensaatiomainen 1. sävellyskonsertti pidetään 27.9. Helsingin yliopiston juhlasalissa. Ohjelmassa Habanera, Une nuit à Montmartre, Kolme kiinalaista laulua ja Karjalainen rapsodia. Orkesterina Helsingin kaupunginorkesteri, kapellimestarina Leo Funtek, solisteina Ernst Linko ja Anna Hagelstam. Uuden Suomen Heikki Klemetti kirjoittaa: ”Ylimalkaan hra Klamia kuunnellessa rauhoittuu pian kaikesta epäluuloisesta, näkee että hän tietää mitä tahtoo ja taitaa toteuttaa tahtonsa. Ja että hän on selvästi sitä mitä tuleekin olla, jos kerran heittää totunnaisen sanonnan. Jommallakummalla tuolilla! Mitenkä sitten vastaisuudessa? Tuleeko hänellä olemaan enemmän muuta ääntä kuin vitsin, komman, jota eilinen konsertti yliten ottain tarjosi.”

Kordelinin säätiöltä 10.000 markan apuraha.

Syksyllä puoli vuotta kestävälle opintomatkalle Wieniin, jossa saa ehkä jonkin verran sävellyksen ohjausta Hans Gálilta. Kuulee ilmeisesti Bartókin ja Ravelin esittävän omia teoksiaan; jälkimmäisen ohjelmistoon kuuluu Bolero.
[Kolme kiinalaista laulua]

1929

1929

Kordelinin säätiön 10.000 markan apuraha.
Keväällä paluu kotimaahan ja asettuminen Helsinkiin. Kirjoittaa Iltalehdessä: ”Parisi on uuden musiikin luvattu maa, Wien taas vanhan.”
Sivistysjärjestöjen kansankonservatorion pianonsoiton opettaja 1929–1932.
Symphonie enfantine, Opernredoute, Souvenir
1929–1930 (?)
Deux sérénades espagnoles

1930

1930

Sivistysjärjestöjen kansankonservatorion musiikinteorian opettaja 1930–1932.
Iltalehden ja Ajan Sanan musiikkiarvostelija 1930.

Kaksi kansanlaulua, Neljä suomalaista kansanlaulua, Kehtolaulu (Kalevala), Jouluilta, musiikkia näytelmään Hohtavat siivet, Intohimot jalavien varjossa

1930–1932
Merikuvia

1930–1933
Kalevala-sarja
, 1. versio