EtusivuVuosia, sävellyksiäUuno KlamiBibliografiaUuno Klami -seuraKuvagalleriaAjankohtaistaLinkitYhteystiedot
 

Helsingin kaupunginorkesterin uusi Klami-CD

1.1.2010

Tammikuu 2010

Helsingin kaupunginorkesterin uusi Klami-CD ODE 1143-2 on ilmestynyt.

Julkaisu tekee mahdolliseksi tutustua maestro John Storgårdsin innoittuneisiin näkemyksiin teoksista Tšeremissiläinen fantasia, Kalevala-sarja sekä orkesterifantasiasta Revontulet (Aurore boréale).

Tšeremissiläisen fantasian
solistina soittaa nuori ja lahjakas sellisti Samuli Peltonen.

Arvosteluja

Uuno Klami was the Finnish Ravel, his music characterized by superb craftsmanship, glittering orchestration, and melodies that sound like you might have heard them before but can't remember where. The Cheremissian Fantasy for cello and orchestra is a case in point, saturated with the folk music of far-off Cheremissia (or wherever). It doesn't matter, either there, or in the Kalevala Suite, the closest thing that Klami has to a popular international hit. Northern Lights will be new to most collectors. It's an 18-minute symphonic poem that more than lives up to its title: alternately atmospheric and brilliant, it rises to an imposing climax that reveals Klami's gifts as an orchestrator to excellent effect.

While both the Fantasy and the Kalevala Suite have been recorded previously--and very well (BIS has a fine Klami series from Lahti)--this new release is outstanding in every way. The Helsinki Philharmonic knows this music as well as anyone, and in any event is a first-class ensemble no matter what the repertoire. John Storgards leads vibrant interpretations, with Samuli Peltonen an impressive cello soloist. The sonics are superbly lifelike, with plenty of detail and a wide dynamic range. Highly recommended. (David Hurwitz, 2/9/2010 http://www.classicstoday.com/review.asp?ReviewNum=12607)

Väkeviä tulkintoja Klamin orkesterimusiikista. Uuno Klami tunnetaan eurooppalaisena kosmopoliittina, joka käytti rohkeasti aikansa musiikin keinovaroja, kuten vaikkapa jazzia tai pentatoniikkaa. Ennen kaikkea hän oli kuitenkin taitava orkesterinkäyttäjä, mistä kertoo myös Revontulet, sävellys, jossa Klami lähestyy hienovaraisesti Ravelin ja Berliozin hengessä ranskalaista modernismia. Kalevala-sarja puolestaan on täynnä orkestraalista ilotulitusta. Se on kuulunut Helsingin kaupunginorkesterin ulkomaankiertueiden vakio-ohjelmistoon, eikä ihme, että se Storgårdsin ja orkesterin väkevänä ja alkuvoimaisena tulkintana nousee levyn kohokohdaksi. Mutta jälkeen ei myöskään jää Tseremissiläinen fantasia, jonka solistina soittaa sellisti Samuli Peltonen. Tunnelmaltaan intensiivinen ja salaperäinen teos liittyy siihen primitivistissävyiseen taidemusiikkisuuntauksen, jonka tunnetuin edustaja on Igor Stravinskin Keväänpyhitys. Tseremissiläisessä fantasiassa Peltosen sello laulaa tummasti ja sitkeässä legatossa. (Risto Nordell, 21.1. 2010 http://www.yleradio1.fi/musiikki/uudetlevyt/id23470.shtml)

Arvoteluote HKO:n ja Storgårdsin Saksan-kiertueelta:

”Kutsuttuna esiintymään ’HelsinKiss’-tapahtuman yhteydessä Helsingin filharmoninen orkesteri soitti torstaina [Berliinin] Filharmonian salissa vuonna 1900 syntyneen säveltäjän, Uuno Klamin kappaleen, joka ottaa lähtökohdaksi Sibeliuksen sellaisissa teoksissa kuin ’Tuonelan joutsenessa’ ja ’Tapiolassa’ vaaliman sinfonisen luonnonrunon lajin. Kappaleen nimi on ’Aurora borealis’, ’Revontulet’. On kiinnostavaa, että 1948 syntynyt partituuri on rakennettu paljon luotettavammin kuin mikään Sibeliuksen kirjoittamista. Tässä sävelletään paljon solidimmin, temaattinen materiaali tiivistyy, tonaliteettia laajennetaan kokosävelisin soinnuin ei tosin avantgardistisesti mutta rohkeasti. Seurauksena kappale kaikuu melkeinpä ranskalaisittain, sen 1910-luvun värikkään ja vaihtelevan kulttuurisinfoniikan tapaan, joka ei halua olla missään tekemisissä Sibeliuksen avoimuuden kanssa. (Peter Uehling / Berliner Zeitung 28.4. 2008.)

Takaisin